iklan neh besshhh lerrr..

Thursday, 13 June 2013

soseh-soseh | Bila nak kawin?


gambar asal daripada zack zukhairi punye fan page..tapi dah buang separuh gambar termasuk dengan signature dia..sebab gambar sebenar lain maksud...huhu


Assalamualaikum~~~

tak tahu nak update ape...malas pun ye jugak... lynn ade satu cerita nak di kongsi..kesimpulannye korang2 yang bace nie boleh la buat kesimpulan sendiri...dan cerita nie cerita sebenar...tak ade kurang atau lebih pun...

bila bercerita soal kahwin..kebanyakkan orang memikirkan tentang duit...
mane nak cari duit..zaman sekarang nie tak boleh dah nak budget duit untuk kahwin dua tiga ribu... semua dah tahap berpuluh-puluh ribu...tu pun kalau nak buat majlis perkahwinan la... tapi kalau nak buat majlis pernikahan... memang boleh save budget... lagi senang kan?

        Catering
        1 kepala Rm 49.00
        Andaman        baju nikah perempuan Rm 1800 kalau kain sendiri Rm 1000
        baju nikah lelaki Rm 800
        Dress perempuan Rm 1+++
        baju pengantin lelaki Rm 1++

baru benda basic je.. dan melampau sangat kan harga2 yang di servey..belum masuk pelamin lagi...

simple2 dah cukup..

tapi sedar kah kita... cermin diri sendiri..dan ukur baju di badan sendiri.. sebelum buat keputusan fikir masak2.. jangan dah di canang satu dunia nak kawin..tiba-tiba bila di tanya..

A : sekarang dalam simpanan kau ade berapa?
N : x de...


boleh jawab macam tu? hari2 bila jumpa mesti cerita soal kawin.. pergi ke geleri perkahwinan.. pergi ke butik2 andaman.. tapi tempat yang dia pergi tu bukan la tempat yang biasa2 je...

kalau dari segi kewangan memang la nampak orang tu belum bersedia lagi nak kawin..tapi kalau di tengok daripada segi gaya orang tu..lynn boleh cakap la yang orang tu dah taraf wajib kahwin... memang dah wajib..
bukan faktor umur..tapi dari gaya hidup... memang dah wajib kawin..

pada lynn zaman sekarang nie kita tak boleh dah nak guna peribahasa " biar papa asal bergaya"  tak payah nak buat majlis besar2 buat yang mengikut kemampuan sahaje.. tak payah nak tunjuk dekat orang.. aku punye majlis gah... tak payah nak tunjuk kat orang.. orang lain boleh buat..aku pun boleh.. hidup kita kat dunia sekarang nie tak payah nak ikut ape yang orang ade... kita pun nak ade..kita jadi diri kita... tengok diri kita... mampukah kita... hidup senang ke hidup susah nanti kita....biar la orang nak kate.. majlis kecik... biar la orang nak kate murah... biar.. asal kita tak ganggu hidup orang...memang mulut orang tak boleh tutup.. memang hidup manusia nie ade je hasad dengki.. asal kita berada di landasan yang betol cukup lah..

perkahwinan bukan lah satu penamat..tapi ia satu permulaan.. so berhati-hati lah..buat majlis perkahwinan ikut budget yang ade.. jangan nanti makan diri...

kalau nak sangat ikut yang kamu pergi survey tu... mungkin dua atau tiga tahun nanti baru kawin kot?


teringat pesanan pak cik lynn kepada en roommate...  kita kalau nak kaya..bukan kaya sekejap.. nak kaya biar terus kaya.. memang nak jadi orang kaya tu bukan makan mase 2, 3 tahun.. gunakan apa yang kita ada sekarang... selagi boleh simpan duit..kita simpan... sebab nilai duit tu untuk mase akan datang amat berharga.. kalau dah memang jenis mak bapak kaya...tak payah cakap la kan...

so walau dah kawin kita still kena simpan duit...sebab orang selalu target..simpan duit untuk kawin tak sikit..kita simpan banyak..kan? duit tu untuk masa depan keluarga.. bukan orang lain.. orang lain memang tahu nak menghentam...nak membanding sahaja.. biasalah nyamuk..memang kerjenye bising jek...

kesimpulannye.. anda nak kawin..anda nilai la sendiri.. apa yang penting..kehidupan selepas anda kawin.. bukan semasa majlis perkahwinan itu berlangsung..


pesanan kepada kak N.. semoga akak buat keputusan yang betol.. sebab kita rase akak memang dah wajib kawin..akak dengan mia tu dah macam anak beranak dah.. padahal mia tu cume teddybear.. kadang-kadang kita pikir.. eh  akak macam tak betol.. sorry to hear  that...tp betol..

memang umur akak 28 tahun.. tapi kalau akak sanggup nak tunggu sampai dua tiga tahun lagi untuk majlis yang akak impikan... it's on ur hand..kita tak boleh nak cakap ape..tapi pada kita elok sangat akak kawin di usia sekarang .. :)

akak selalu cakap.. nak kumpul duit.. tapi kita tengok akak kalau dapat gaji yang ribu riban tu..akak tak simpan pun... cube kira... untuk makan je dah berapa banyak akak habis? separuh daripada gaji?
simpan2 lah kak...

err..akak buat simple2 pun dah ok sangat2.. dah dapat keberkatan... orang nak mengata? dulikan je.. memang manusia macam tu....

kita punya majlis siapa je tak mengata?
time tunang amik gambar tak pakai photographer pun kena mengata...
mekap cair pun kena ngata..
warna tak sesuai pun kena ngata..

tapi tulah dah cakap...manusia..memang begitu ..kalau tidak..tak indah lah hidup kita di dunia nie kalau tak ade onak dan duri...




daaaaaaaaaaaa..............

Image Hosted by ImageShack.us

No comments :

iklan-iklan!!!